Andreea Buga (Argo Art) – De ce arta nu este doar pentru cei bogati

Andreea, noi ne stim de cand erau copiii nostri mici. Henri (5 ani) nici nu era nascut inca, ne intalneam in Kiseleff, eu veneam cu baietelul meu, Sebi (8 ani), tu cu Sofia (8 ani). Povestea Argo incepuse deja la vremea respectiva?

Povestea Argo incepuse inainte sa o avem pe Sofia, chiar anul acesta am implinit 10 ani de activitate.

Cum au fost „zorii” acestui proiect?

Argo s-a nascut in 2008 din bucuria descoperirii si intelegerii artei. Pe atunci, la inceput, faceam doar consultanta pe probleme de arta.

De ce arta nu este doar pentru cei bogati
De ce arta nu este doar pentru cei bogati

Ce face propriu-zis un consultant pe probleme de arta?

Daca cineva doreste sa-si alcatuiasca o colectie de arta sau vrea sa cumpere doar un obiect, daca vrea doar o directie sau cladirea unei baze estetice solide, e bine sa se sfatuiasca cu un specialist.

Iar in acest caz, specialistul la Argo Art Consulting este Adrian Buga,  Expert Autorizat al Ministerului Culturii.

Sfaturile voastre sunt doar pentru colectii private?

Sunt pentru toate tipurile de colectii, dar mai ales pentru oameni care vor sa invete si sa isi construiasca propria lor colectie.

Pentru ca Argo Art a aparut din curiozitate, pasiune si dedicatie, fiecare proiect si colaborare reprezintă o noua sansa de a regasi comori ascunse si de a le pune pe fagasul prezentului din viata culturala romaneasca.

Cum descoperiti artisti? De unde incepe povestea?

Ni se intampla sa intalnim oameni, care ne incredinteaza povestile, sperantele și idealurile lor, gandindu-se ca suntem tineri si o se le transmitem mai departe. Asa descoperim o marturie, un obiect sau un artist si investigam ca detectivii, cum spune Adrian, realizam un fir rosu al vietii: ce s-a intamplat, cine a fost artistul respectiv, cum a trait si ii scriem astfel povestea. Despre pictorul Raul Lebel nu se stia nimic in 2007.

Dar Adrian nu s-a lasat si a mers pana in indepartata insula La Reunion din sudul Madagascarului, unde Raul Lebel a trait pana la 99 de ani. Apoi din bucati, intocmai ca un puzzle, am reconstituit viata lui si ne-am dat seama ca aceasta calatorie in care am mers cu „corabia Argo” este de fapt menirea noastra: sa descoperim artisti necunoscuti, sa-i promovam si sa-i readucem la viata.

Pasii urmatori sunt publicarea unui album de arta, organizarea unei expozitii, cresterea cotei si aducerea la lumina a unei comori, a unui Artist.

Showroom-ul Argo Art
Showroom-ul Argo Art

Cand ai inceput sa creezi haine pentru Argo?

Noi munceam foarte mult pentru artisti necunoscuti, pentru promovarea lor, dar nu aveam un impact suficient de puternic, oamenii nu aflau de proiectele noastre. Lumea artei este un grup destul de nisat, compact si inaccesibil. Noi am vrut sa schimbam aceasta perceptie si sa le oferim oamenilor sansa sa ia contact cu arta, sa vada tablourile, sa le inteleaga, sa cunoasca intregul fenomen artistic. Totul se intampla acum la noi la showroom.

Cat timp petreci tu lucrand la colectiile vestimentare?

Mult timp lucram pe partea de consultanta, carti, documentare (realizam si filme despre vietile artistilor, asa cum a fost cazul sotilor Zidaru – Artisti in lumina), iar designul vestimentar continua proiectele de promovare ale artistilor pe care noi ne dorim sa-i aducem in fata publicului. Asadar, ca o enumerare, care cuprinde luni si luni de munca, la inceput alegem artistul, tablourile reprezentative, gandim modelele, facem tiparele, pregatim imaginile grafic, iar apoi se imprimă.

Deci colectiile tale nu urmaresc tendintele, sunt clasice…

Marele meu noroc a fost ca acum trei ani, cand am lansat linia de moda, nu se purtau printuri absolut deloc in Romania.

Dar a venit ca un val aceasta infuzie de printuri, preluata inclusiv de retailerii mass market, si asa am reusit eu sa fiu la locul potrivi in momentul potrivit.

Ai reusit prin design sa apropii arta de un public mai larg? Arta este perceputa ca un fenomen nisat si elitist de care ne ferim adesea, exista un fel de teama...

Prima artista, ale carei lucrari le-am imprimat pentru cea dintai colectie, a fost Alma Redlinger. Lucrarile pline de armonie, culoare si viata au fost ca un influx de energie, usor de transpus in creatiile mele vestimentare. Eva Cerbu, este cea de a doua artista ale carei lucrari le-am imprimat, este o graficiana, asa ca tot conceptul colectiei s-a dezvoltat in jurul serigrafiilor, xilogravurilor si acuarelelor.

Prin colectiile vestimentare am vrut sa pastrez clipa surprinsă dintr-un tablou pentru femeile care vor sa simta matasea ca parte din eleganta si atitudinea lor, sa poarte pe piele frumusetea artei si sa se simta admirate.

La expozitia retrospectiva Eva Cerbu din 2016 de la Muzeul Taranului Roman, am realizat o serie de evenimente in care speakeri precum Noemi Meilman, Ovidiu Buta sau Irina Marcovitz au trasat paralele intre moda si arta, iar publicul a inteles ca arta nu este chiar atat de inaccesibila.

Dar cat de accesibila este arta in acest moment? Pretul nu reprezinta piedica majora in incercarea cuiva de a se apropia de acest fenomen?

Dupa parerea mea, nu pretul, ci lipsa de cunoaștere este cea mai grava dintre probleme. Oamenii ar trebui sa inceapa prin a merge la muzee, a citi carti, a intelege usor-usor ce tip de arta le-ar placea sau a-si crea o afinitate fata de anumit curent.

Sa ne referim concret. Pentru o persoana cu un venit mediu din Romania, este arta accesibila? Isi poate achizitiona un tablou valoros?

Arta nu este o prioritate pentru majoritatea oamenilor, iar daca ai Arta in suflet, stii ca trebuie să o cultivi. Marea noastra bucurie a fost la expozitia Eva Cerbu de la Muzeul Taranului Roman, unde tineri au decis să-si cumpere prima lor lucrare de arta cu sume cuprinse intre 500 si 1.000 de euro. Asa se incepe.

In momentul in care oamenii se duc direct intr-o galerie si aud de preturi de ordinul miilor de euro, cel mai probabil, nu mai revin. De aceea, noi ne dorim sa incepem de la 0, sa oferim sugestii de carti, de expozitii, de muzee si abia apoi propunem optiuni de achizitie. Nu vrem sa-ti vindem un tablou, vrem sa te pregătim, să iti explicam ca mai apoi sa intelegi singur ce iti trebuie sa-ti cladesti colectia.

Daca pentru unii arta tine mai mult de zona pasiunilor si a hobby-urilor, pentru voi acesta e „jobul”. Care sunt atunci hobby-urile voastre?

Copiii. (rade) Viata noastra „de birou” se petrece pana in ora 5, iar dupa aceea suntem cu copiii.

Adrian, Sofia, Henri si Andreea. Credit foto @AlbertoGrosescu
Adrian, Sofia, Henri si Andreea. Credit foto @AlbertoGrosescu

I-ati initiat deja in lumea artei?

Da, mai ales de cand ne ocupam si de proiectul pentru copii Dem Creativ, kit educational la care lucram in prezent. Dem Creativ va cuprinde carti, jocuri, jucarii si va avea, bineinteles, si o componenta vestimentara.:)

Cine e Dem?

Dem Demetrescu este un ilustrator roman care a facut carti pentru copii intre anii ’40-’70. Ceea ce ne propunem este sa aducem in prezent personajele sale, sa le facem cunoscute si iubite de noua generatie de copii. Vrem ca personajele sale, cum ar fi Ionica Vulpoiul, sa aiba o identitate romaneasca, pe care si-a dorit-o si autorul, si să fie reconoscibil de orice copil.

 

Cum se impaca acest tip de kit educational cu toata explozia digitala din prezent?

Poate nu sunt eu in masura sa vorbesc despre acest subiect, copiii nostri nu au acces la tehnologie. Noi vrem sa le dezvoltam creativitatea, sa scrie si ei carti de povesti, sa le ilustreze, sa vanda aceste carti pe care ei le fac. Mergem cu ei la expozitii, spectacole si, ce imi place mie cel mai mult, calatorim impreuna, descoperim lumea toti patru.

Andreea, va felicit pentru toate proiectele voastre. In concluzie, anul acesta ce evenimente urmeaza pentru voi?

Multumesc mult de tot si abia astept sa ne vedem la anul cand vom lansa Dem Creativ si totul va fi despre copiii nostri !

 

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *