Stresul la barbati – stresul la femei. Pentru cine sunt ireversibile efectele negative

Stresul la barbati – stresul la femei. Pentru cine sunt ireversibile efectele negative

Stresul la barbati – stresul la femei. Pentru cine sunt ireversibile efectele negative. Foto: Pexels

De curand, am fost la “Bodyology: Ageless Summit”, eveniment despre care citisem ca este dedicat exclusiv femeilor de peste 40 de ani care vor sa arate si sa se simta bine la orice varsta fara sa apeleze la interventii invazive sau costisitoare.

Cum sunt destul de departe de acest prag, m-am intrebat daca e cazul sa merg sau daca nu cumva, informatiile prezentate acolo vor fi departe de aria mea de interes.

In final am mers si bine am facut.

Spun asta pentru ca multe dintre informatiile de acolo sunt valabile si pentru femeile de 25 de ani, de pilda, motiv pentru care (cu exceptia detaliilor ce tin de anatomia umana specifica varstei de 40+) as fi coborat limita de varsta daca as fi facut eu prezentarea conferintei.

Dar nu m-a solicitat nimeni 🙂

Revenind.

Ca si in cazul altor evenimente unde am aflat un milion de lucruri misto, si acum mi-am propus sa scriu doua articole, cel de acum fiind despre stresul la barbati versus stresul la femei.

Ce se intampla in organismul uman cand suntem stresati?

Cand se depaseste doza de stres dincolo de care vorbim de boli serioase sau de modificari ireversibile?

Ce impact are relatia toxica a parintilor asupra copiilor?

Dar mai ales, CUM putem totusi avea o relatie functionala pe termen lung?

Nadia Gorduza

Iata doar cateva dintre intrebarile la care am primit raspuns de la Nadia Gorduza (unul dintre cei mai buni medici psihoterapeuti din Romania, certificata la nivel national si international si singurul psihoterapeut din Romania specializat in Terapia de Cuplu prin metoda Gottman).

Ce este stresul?

Este uzura mintii si a corpului ca urmare a unor cereri mai mari decat resursele noastre, moment in care apare acest raspuns individual, psihologic, fiziologic si comportamental.

Oricat de multe ne-am dori sa facem cat mai multe lucruri, nu putem fi multi-tasking pe tot parcursul celor 8-9-10 ore pe care le petrecem la serviciu in fiecare zi.

Care e partea de neurobiologie a stresului, ce se intampla in organismul nostru in momentul in care suntem supuse stresului?

Primul organ de care trebuie sa amintim se numeste amigdala (sau panoul de comanda al emotiilor noastre). In momentul in care informatia (indiferent ca este la nivel vizual, auditiv, olfactiv etc.) este preluata de organul numit talamus, acesta are doua cai prin care o da mai departe:

  1. – calea lunga (si cea de dorit) – amigdala preia informatia de la talamus, o duce in cortexul prefrontal (zona de analiza critica, de logica, de ratiune) unde o „prelucreaza”, apoi o retransmite amigdalei, unde avem un raspuns emotional.
  2. – calea scurta (cea care, din pacate, se intampla de foarte multe ori): talamusul preia informatia, este „sarita” partea de ratiune si logica din cortexul prefrontal si ajungem direct la ultima etapa, aceea a emotiei brute, adica stresul.

Amigdala este extrem de reactiva, iar neurostiinta nu a resusit inca sa-si dea seama de ce la unii este mai reactiva decat la altii (unii dintre noi reactioneaza la stimuli cu o intensitate mai mica, iar altii, dimpotriva).

Ce se intampla cand amigdala se activeaza?

Se produse hormonul de stres numit cortizol, care ajunge imediat in sangele nostru. De aici, are nevoie minim de 20 de minute ca sa se elimine, dar sunt persoane care au nevoie de 45 de minute.

Asadar, cand ne certam cu partenerul sau cand superiorul ierarhic de la birou ne pune un deadline imposibil, sangele nostru este inundat de cortizol.

Al doilea hormon pe care corpul il declanseaza este noradrenalina.

Noi avem in corpul nostru doua sisteme: sistemul nervos simpatic si sistemul nervos parasimpatic.

In momentul in care cei doi hormoni de stres (cortizolul si noradrenalina) se elibereaza, se activeaza sistemul nervos simpatic si se manifesta prin: dilatarea pupilelor, uscarea gurii, presiune in piept, cresterea frecventei cardiace sau ne ramane foarte mult aer blocat in bronhiile bazale, ceea ce creeaza senzatia de lipsa de aer”, spune Nadia Gorduza.

Dintre cele doua tipuri de stres (acut si cronic), stresul acut este extraordinar, pentru ca noi, in fiecare dimineata, declansam acest cortizol (necesar in prima parte a zilei).

De aceea, sugestia Nadiei este ca dimineata sa facem cat mai mult din task-urile grele pentru ca atunci creierul este in forma maxima datorita acestui hormon.

Ce se intampla daca trece mai mult de o saptamana si noi suntem cu acelasi nivel de cortizol in organism?

Corpul nostru intra in faza de stres cronic. Ca sa functioneze, creierul are nevoie de energie, iar energia si-o ia din glucoza. Cand se elibereaza, cortizolul rupe lanturile de proteine din muschi, ca sa poata ajuta creierul sa functioneze, sa-i dea energie.

Asadar, pe termen lung ne scade masa musculara, imunitatea, dar cel mai grav este ca avem modificari permanente la nivel de sinapse.”

Fazele stresului

  • Stres acut (cel care e sanatos in doze rezonabile si care ne-a si ajutat sa supravietuim ca specie mii de ani).

  • Stres cronic (pe care de regula nu stim sa-l gestionam).

  • De multe ori nu facem nimic pt ca nu realizam ca acel stres este un semnal de alarma pe care am face bine sa-l luam in serios. Daca nu suntem atenti la semnalele propriului corp, ajungem la urmatoarea etapa: anxietate si depresie. 
  • Din pacate, multi nici in acest punct nu realizeaza ca e momentul sa faca ceva si ajung in etapa de  burnout. Indeosebi in mediul corporate, avem o teama in a merge la superiorul nostru direct si a-i spune ca nu ne simtim bine si ca avem nevoie de o pauza, de ajutor. Ne e teama ca am putea fi catalogati drept angajati pe care nu te poti baza si ne e teama ca am putea fi inlocuiti in scurt timp.

Am foarte multe cliente din UK care imi povesteau ca, atunci cand psihologul sau coach-ul intern sesizeaza ca angajatii sunt in faza de burnout, le dau 2 luni de zile platite sa stea acasa si sa aiba grija de ele.

La noi nu exista asta, la noi exista teama ca, daca se afla ca nu mai pot, imi voi pierde locul de munca. Si atunci unii continua, dar pana unde poti continua de fapt, cu rezevorul gol? Daca n-am niciodata timp sa ma opresc sa pun benzina in masina, si cu voia si fara voia mea masina se va opri… din lipsa de combustibil.

Cam acesta este burnout-ul, doar ca oamenii nu-l sesizeaza, nu-l cunosc si nu stiu ce au de facut.

Astfel, ajungem inca si mai departe, in faza in care organismul incepe sa cedeze si ne gandim sa mergem la medic. Uneori avem afectarea sistemului imunologic, cu infectii, cu viroze sau, in unele cazuri, cancer”, sustine Nadia.

Stresul la femei versus stresul la barbati

Exista diferente din punct de vedere al patologiei intre femei si barbati: femeile supuse la stres cronic sunt afectate in zona de boli autoimune, dureri cronice, depresie si anxietate.

Barbatii au de suferit mult in zona aparatului cardio-vascular.

Cum sunt impactati copiii de stresul parintilor?

Un copil care traieste intr-un mediu stresant din cauza relatiei toxice dintre parinti, in perioada adolescentei va suferi alterari epigenetice (modul in care mediul influenteaza genetica).

Daca stresul vine de la mama, un copil ajunge sa aiba 139 de gene modificate, daca vine de la tata 31 de gene!!!

Impactul stresului asupra femeilor:

  • Caderea parului;
  • Modificari gastro-intestinale;
  • Depresie (femeile sunt de 2 ori mai predispuse la depresie decat barbatii);
  • Tulburari menstruale;
  • Menopauza precoce;
  • Tulburari de fertilitate;
  • Scaderea libidoului;
  • Cresteri in greutate (colacelul abdominal, de pilda, este efectul unui dezechilibru major in sistemul nostru hormonal);
  • Scaderea estrogenului, a progesteronului si cresterea testosteronului (hormonul masculinitatii).

Relatia de cuplu si stresul

Un studiu de care a amintit Nadia a demonstrat ca la barbati, stresul este ireversibil, in vreme ce la femei poate avea efecte temporare precum:

  • Intimitate scazuta;
  • Dezangajare emotionala;
  • Incapacitatea de gestionare a conflictelor in cuplu;
  • Sentimente de vinovatie, singuratate, disperare.

In cadrul evenimentului, Nadia Gorduza, reprezentant al Institutului Gotman, ne-a povestit ca John Gottman, matematician, statistician si psiholog, si-a propus in 1970 sa demonstreze cum poate functiona corect o relatie.

A luat 3000 de cupluri pe care le-a evaluat timp de 40 de ani. Ce a observat? Cei care au reusit in cuplu au 5 interactiuni pozitive in relatie la 1 negativa.

Si atunci, care e secretul unei convietuiri placute si armonioase?

  1. Luati mesele impreuna fara device-uri. Deconectati-va de la lumea exterioara si conectati-va la lumea voastra interioara.
  2. Purtati o discutie destresanta timp de 30 de minute in fiecare seara.
  3. Un weekend pe luna este obligatoriu sa plecati cu partenerul undeva.
  4. Faceti impreuna exercitii fizice.
  5. Impartiti un sarut timp de 6 secunde (acesta este timpul necesar sa declansati suficient de multa oxitocina, hormonul de bonding, pe care femeile il au in momentul alaptarii).
  6. Invatati sa spuneti „multumesc”, „iti sta bine parul”, „esti frumos imbracat(a)” etc.
  7. Stabiliti o intalnire romantica de 2 ore in care sa discutati doar subiecte legate de voi. Macar o data pe saptamana.

Dar pentru toate acestea avem nevoi de…. INTELIGENTA EMOTIONALA (acea capacitate de a restrange emotiile negative si de a ne focusa pe cele pozitive).

Dar ca sa stim sa facem asta, trebuie sa educam Inteligenta Emotionala a copiilor nostri inca de mici. Chiar de la 2-3 ani ar trebui sa-i invatam ce sunt emotia, frica sau furia si cum sa le gestioneze.

5 moduri de a creste Inteligenta Emotionala

  1. Invatati sa va cunoasteti.
  2. Invatati sa- i cunoasteti pe ceilalti (educatie emotionala).
  3. Invatati autocontrolul (nu permiteti emotiilor amigdaliene sa va determine o reactie. Treceti prin cognitie si apoi decideti ce aveti de facut).
  4. Invatati sa-i gestionati pe ceilalti (formarea de abilitati sociale).
  5. Invatati sa va motivati pe voi insiva si pe cei din jur.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *