Copiii nu citesc? Cum sa alegem cartile potrivite!

Copiii nu citesc? Cum sa alegem cartile potrivite!

Copiii nu citesc? Cum sa alegem cartile potrivite! Foto: Dean MacAdam, Curtea Veche Publishing

Vacanta de vara, mare, soare – aici cliseele pot curge valuri-valuri -, parcuri pline, plaje si mai pline, copii cu ochii in ecrane.

Da, in zilele noastre, maica, la mare, la soare, fetitele nu mai sunt stiti voi cum, ci sunt copii cu ochii in ecrane, holbati hipnotizati ca melcii dupa ploaie. Daca apusa trupa Valahia ar reinvia, asa ar trebui sa-si refaca celebrul slagar care incingea orice cumetrie balcanica prin anii 2000: la mare, la soare, copiii stau cu nasul in ecrane, oh-oh-hei-hei.

Revenind, despre problema copiilor care nu-si desprind retinele de pe telefonul mobil am mai scris in articolul despre copilaria in era digitala, insa acum reiau subiectul.

Eu nu sunt de acord cu temele in vacanta, mai ales in ciclul primar, pentru ca timpul liber ar trebui sa fie despre activitati placute, despre relaxare si program liber. Nici eu n-as vrea sa fiu sunata de la munca in concediu, asa ca imi imaginez ca nici copiii nostri nu vor s-auda de Pitagora la 2 zile dupa ce au revenit din Thassos.

Dar ce as vrea de la copilul meu in vacanta de vara ar fi sa citeasca. Sa citeasca ceva ce-i place, sa-si dezvolte astfel imaginatia, creativitatea si abilitatile de comunicare.

Insa ce stiu si din experienta mea, si de la alti prieteni este ca alegerea cartilor nu este cea mai simpla misiune. Te duci cu el in librarie, alegeti, chipurile, impreuna ceva care sa-i placa, insa acasa cartea ramane nedeschisa si prin urmare, necitita.

Asa ca m-am intrebat care sunt criteriile de care ar trebui sa tinem seama in primul rand noi, parintii, atunci cand alegem o carte pentru copiii nostri si ce e recomandat pentru fiecare grupa de varsta.

Prietenii mei de la Asociatia Curtea Veche mi-au oferit un plan detaliat din acest punct de vedere, cu sfaturi de la psihologi si recomandari de lectura aparute la Curtea Veche Publishing, tocmai pentru ca titlurile pe care le oferim copiilor sa fie chiar potrivite varstei si intereselor lor (recomandarile pentru fiecare varsta sunt conform broșurii “Avem nevoie de povești”, realizată împreună cu psihologul Gáspár György).

2-4 ani

Pe masura ce copilasul invata sa tina in maini o carte, apare si nevoia de a descoperi maniera in care functioneaza lumea – isi indreapta curiozitatea catre tot ceea ce misca in jurul sau si cauta sa impartaseasca bucuria descoperirii cu adultii importanti din viata sa.”


Baiatul care a secat marea de Paul Brown

4-6 ani

Majoritatea povestilor cuprind, de obicei, trei parti: chemarea la aventura, confruntarea provocarilor si cautarea de solutii si insusirea lectiei sau morala. In linii mari, acesta este si traseul pe care-l are de parcurs copilul in aceasta etapa si mai apoi in viata.”


Aiurea-n tramvai de Adina Rosetti

6-12 ani

Calatoria eroului, descoperit in povestile citite si in cele reale, continua si, intr-un mod intuitiv (sau poate programat genetic), copilul descopera ca pentru a supravietui si pentru a se bucura de viata are nevoie de noi legaturi.


Colectia Povestile Cristinei, de Cristina si Alex Donovici

12-18 ani

Exista date stiintifice si cu privire la motivele pentru care tinerii citesc. Adolescentii citesc: (5) de placere; (4) pentru a se relaxa; (3) pentru ca sunt in cautarea de noi pasiuni; (2) pentru ca sunt dornici sa descopere mai multe informatii despre un subiect anume; (1) cu intentia de a intelege mai bine diferitele culturi umane sau diferentele dintre oameni.


Iacarii acrobati. Povestea unui vis, de Alina Baltac

In concluzie, indiferent ce credem despre temele de vacanta, putem fi cu totii de acord ca beneficiile lecturii sunt uriase si cu bataie lunga. Iar daca aveti si alte tips-uri pentru a ne convinge copiii sa citeasca, pliz share:)))

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *