De ce suntem „show offs” in online

La inceput, Facebook-ul a venit proaspat, ca orice noutate. Scroll down si prin fata ochilor nostri curg neintrerupt imagini, noutati, anunturi. Simpla miscare a unei rotite ne pune fata in fata cu lumea intreaga, aflam in timp real diverse lucruri, suntem informati, conectati, in legatura.

In timp am ajuns sa privesc cu oarecare suspiciune toata povestea cu internetul, retelele sociale si puterea digitalului. Cu riscul de a parea invechita, neracordata la noile vremuri. Dreptul la exprimare a nascut forme mutilate de expresie si a creat o zona neingradita si nereglementata in care fiecare spune ce vrea, cand vrea, expunandu-si ca intr-un act de goliciune hidoasa, nemultumirile, furiile, frustrarile, vanitatile, nevoia de atentie, de validare.

Noi si retele sociale: de ce suntem "showw offs" in oline
Noi si retele sociale: de ce suntem “show offs” in oline

Cei mai multi dintre noi sunt pervertiti, putini au scapat, daca au scapat. Cerem atentie cu fiecare poza postata, cu fiecare comment, share sau opinie exprimata pe conturile de socializare. Alegem cu grija imaginile pe care le publicam, decupam din existenta noastra acele felii mici si subtiri ce ne convin, editam fotografiile, cautam cuvintele, stim exact pentru cine scriem si cine vrem sa ne invidieze, sa ne vada fericiti, bine mersi, pe culmile gloriei. Un branding personal ridicat, tot mai des, la rang de religie.

Daca vanitatea, indiferent de forma ei de manifestare, ar fi pastrat un dozaj sanatos de buna-cuviinta, toate pacatele ne-ar fi fost iertate. In fond, e omeneste sa vrei sa fii admirat, sa te lauzi, sa-ti arati lumii reusitele. Nimic gresit. Problema e exagerarea, slava desarta si manifestarea ostentativa, grosiera si grosolana a unor aspecte din viata noastra care nici macar nu ne cresc cota de popularitate ori valoarea – decat in capul nostru.

Check-in-urile in locuri pe care fiecare dintre noi le evalueaza, in functie de radarul propriu, ca fiind „deosebite“, fotografiile de dimineata in care vedem un cappuccino aburind in cafeneaua X sau o cafea flambata pe terasa Y, platourile cu mancare (si nu ma refer la cele home made, care ar dezvalui maiestrie gastronomica, ci platourile din restaurante extravagante, indiciu clar al statutului social si al valorii celui ce are parte de acest rasfat culinar) – toate sunt menite sa ne convinga ca subiectul, un mic burghez (gentilom?) este in deplasare si isi permite zilnic tot soiul de extravagante.

Repet, problema nu e aceea ca multi dintre noi folosesc online-ul ca pe un catwalk pe care defileaza tantos pentru altii. E perfect uman sa ne bucuram si sa dorim admiratia celor din jur. Suntem oameni, suntem imperfecti, dar si aceasta imperfectiune, pentru a nu deranja, are nevoie de reglaje fine si calibrari corecte.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *