Copilaria in era digitala: Timpul excesiv petrecut in fata ecranelor

Copilaria in era digitala: Timpul excesiv petrecut in fata ecranelor

Copilaria in era digitala: Timpul excesiv petrecut in fata ecranelor. Foto: Pexels.

Am un copil de aproape 9 ani si o nevoie disperata de rabdare.

Rabdare sa-i rezist atunci cand imi cere „inca jumatate de ora la telefon, te roooog” SAU un Xbox / PS4 sa joace Fortnite, pentru ca “toti colegii au si toti vorbesc numai despre asta si ma dau deoparte, pentru ca eu n-am PS si nu stiu sa vorbesc despre Fortnite si vreau si eu sa ma accepte si sa fiu integrat”…

@#$%^&^%$##!!!!!!!!!!!

Si-n acest context in care copilul ma manipuleaza emotional si ma intoarce in foi de vita, vin studiile unor organizatii precum Salvati Copiii care ma ajuta sa rezist micului santajist.

Copiii si digitalul

Asadar, dragul meu Sebastian, hai sa vedem impreuna niste date din cel mai recent studiu  realizat de Salvati Copiii, in cadrul proiectului Ora de Net, date care ne arata ca…

  • aproape o treime (31%) dintre copiii romani cu varste cuprinse intre 12 si 17 ani au petrecut mai putin timp cu familia, prietenii sau facand lucruri pentru scoala pentru a sta pe Internet;
  • 28% dintre copii declara ca au incercat, fara sa reuseasca, sa petreaca mai putin timp pe Internet.

Referindu-se la timpul petrecut pe Internet…

  • 40% dintre copii spun ca se intampla foarte des sau destul de des sa navigheze fara un scop anume;
  • 23% ca nu s-au simtit in largul lor atunci cand nu au avut acces la Internet;
  • aproape 13% dintre copii afirma ca s-a intamplat cu o frecventa ridicata sa nu manance sau sa nu doarma pentru a fi online.

Dependenta de Internet poate avea efecte negative asupra starii emoţionale a copiilor şi asupra performanţelor lor sociale şi şcolare, cei care petrec peste sase ore online fiind semnificativ mai nemultumiti de relatia cu parintii, prietenii si profesorii si mai putin optimisti cu privire la viitor.

Utilizarea Internetului

• Varsta medie la care copiii incep sa petreaca timp online este de 9 ani.

• 96,1% dintre copii acceseaza Internetul folosind telefonul mobil smart.

• 99,3% dintre copii declara ca au un profil pe o retea sociala.

• Cele mai populare retele de socializare in randul copiilor sunt Facebook (95,9%), Youtube (90,5%) si Instagram (81,4%).

• 27% dintre respondenti afirma ca, intr-o zi obisnuita de scoala, petrec peste 6 ore online sau isi verifica constant dispozitivul de pe care navigheaza.

• In cazul unei zile libere, fie ca vorbim de sfarsitul de saptamana sau de vacanta, 48,3% dintre copii petrec peste 6 ore pe zi online.

Copilaria in era digitala: Timpul excesiv petrecut in fata ecranelor

Riscuri in utilizarea Internetului

Referindu-se la timpul petrecut pe Internet…

  • 40% dintre copii spun ca se intampla foarte des sau destul de des sa navigheze fara un scop anume;
  • 31% ca au petrecut mai putin timp cu familia sau facand lucruri pentru scoala pentru a naviga pe Internet;
  • 28% ca au incercat fara succes sa petreaca mai putin timp online.

• Aproape 13% dintre copii afirma ca s-a intamplat cu o frecventa ridicata sa nu manance sau sa nu doarma pentru a fi online si 23% ca nu s-au simtit in largul lor cand nu au putut sta pe Internet.

• 54% dintre copii spun ca s-a intamplat ca cineva sa ii deranjeze sau sa ii supere in timp ce vorbeau pe Internet, procentul fiind semnificativ mai ridicat in randul fetelor si elevilor de liceu.

• 25% dintre copii mentioneaza ca au fost deranjati sau suparati de persoane cunoscute pe Internet.

• 44,3% din copiii deranjati pe Internet spun ca au fost foarte suparati sau destul de suparati in urma incidentului, fetele afirmand intr-o masura semnificativ mai ridicata ca au fost mai deranjate.

• 42% dintre copii afirma ca stiu situatii in care un prieten, coleg sau apropiat a fost deranjat sau suparat pe Internet. Intre acestea, intalnim semnificativ mai multe fete si elevi de liceu.

• 43% dintre copii afirma ca posteaza online informatii personale precum fotografii, adresa la care locuiesc, locurile unde merg.

• Mediul online reprezinta principala sursa de informare a copiilor respondenti, urmata de discutiile in grupul de egali si cele cu parintii sau profesorii.

• 47,6% dintre copii afirma ca verifica uneori, rar sau deloc valoarea de adevar a informatiilor citite online.

• 61% dintre respondenti spun ca s-au simtit inconfortabil ca urmare a ceva vazut pe Internet, semnificativ mai multe fete si elevi de liceu.

• Principalele tipuri de informatii despre care copiii spun ca i-au facut sa se simta inconfortabil sunt continutul violent, cel care incita la violenta sau cel sexual explicit. Reclamele online sunt considerate deranjante de jumatate dintre copii.

• Chiar daca se declara deranjati de anumite informatii intalnite online, sub 2 din 10 copii au o reactie, fie de a vorbi cu cineva sau a gasi o solutie pentru rezolvarea situatiei.

• 43% dintre respondenti afirma ca au vazut sau primit mesaje cu continut sexual in mediul virtual.

• 22% dintre copii spun ca au vazut sau primit mesaje cu caracter sexual zilnic sau cel putin o data pe saptamana.

• Aproape jumatate dintre copiii care au avut acces la mesaje cu continut sexual spun ca le-a fost trimis personal un astfel de mesaj si aproape 20% ca li s-a cerut o fotografie sau o inregistrare video in care sa isi arate partile intime. Remarcam ca in acest ultim caz ponderea fetelor care spun ca li s-a cerut acest lucru este semnificativ mai ridicata decat cea a baietilor.

• 5% dintre copii spun ca au postat sau au trimis cuiva un mesaj cu continut sexual iar alte 5 procente refuza sa raspunda la acest item. Baietii, copiii din mediul urban si cei de liceu spun intr-o masura semnificativ mai ridicata ca au trimis sau postat online mesaje cu continut sexual.

Internetul in context educational

• 73% dintre copiii respondenti spun ca folosesc Internetul la scoala. Intrebati despre contextele in care utilizeaza Internetul in mediul scolar, mai putin de jumatate spun ca il folosesc la clasa impreuna cu profesorul sau in cazul orelor de informatica. 87,4% dintre copii afirma ca petrec timp online in pauze iar 31% ca o fac, pe ascuns, in timpul orelor de curs.

• 39,9% dintre copii spun ca nu sunt incurajati de profesori sa foloseasca Internetul decat ocazional sau deloc.

• Intrebati ce anume le place sa invete folosind Internetul, majoritatea copiilor mentioneaza lucruri care ii pasioneaza, despre care nu se vorbeste la scoala si care au o aplicabilitate in viata reala. Aproximativ 4 din 10 copii spun ca aprofundeaza online informatia primita la scoala.

• Caracterul interactiv al informatiei, posibilitatea de a folosi suport video sau audio si faptul ca este facil, reprezinta principalele motivatii pentru care copiii aleg sa invete online.

Jocurile

• 63,5% din respondenti afirma ca se joaca online, semnificativ mai multi baieti si elevi de gimnaziu.

• 43% dintre copiii care spun ca se joaca online mentioneaza, intrebati numele jocului, „Grand Theft Auto” sau „Counter Strike”, ambele implicand violenta si fiind destinate exclusiv publicului adult.

• Majoritatea copiilor (79,9%) afirma ca se joaca online pentru ca este distractiv sau pentru a se relaxa (60,6%), iar 45,2% spun ca fac acest lucru pentru ca sunt plictisiti.

Internetul si starea de bine emotionala a copiilor

• Copiii din familii cu ambii parinti prezenti in gospodarie afirma intr-o masura semnificativ mai scazuta ca petrec peste 6 ore online intr-o zi de scoala. Lipsa unui parinte din gospodarie se asociaza cu un timp mai indelungat petrecut pe Internet de catre copii.

• Copiii care fac parte din familii monoparentale afirma intr-o masura semnificativ mai ridicata ca au vazut pe Internet lucruri care i-au facut sa se simta inconfortabil, baietii in ponderi mai ridicate comparativ cu fetele.

• Referindu-se la comportamente asociate sexting-ului, fetele care fac parte din familii monoparentale afirma intr-o masura semnificativ mai mare ca au vazut sau primit mesaje cu continut sexual iar baietii in aceeasi situatie ca au trimis astfel de mesaje.

• Respondentii care afirma ca petrec peste 6 ore online, fie ca vorbim de o zi de scoala, fie ca vorbim de o zi libera: » sunt semnificativ mai nemultumiti cu privire la viata lor din prezent; » sunt semnificativ mai nemultumiti de relatia cu parintii, prietenii si profesorii; » considera intr-o masura semnificativ mai redusa ca activitatile de zi cu zi au sens si sunt mai putin optimisti cu privire la viitor; » afirma ca au fost mai putin relaxati in ultimele doua saptamani si sunt mai nemultumiti de deciziile luate.

• Respondentii care afirma ca s-a intamplat „des” si „foarte des” sa nu manance sau sa doarma pentru a sta pe Internet, ca nu s-au simtit in largul lor cand nu puteau naviga pe Internet, ca au petrecut timp online fara un scop specific, ca au petrecut mai putin timp cu familia sau prietenii pentru a sta pe Internet etc. sunt caracterizati de niveluri semnificativ mai scazute ale indicatorilor starii de bine emotionale masurati.

• Copiii care spun ca au fost victima unui comportament de tip „cyberbullying” sau „sexting” acorda scoruri semnificativ mai scazute la intrebarile care masoara starea de bine emotionala. In acelasi timp, cei care se joaca pe Internet spun ca sunt mai putin ingrijorati, ca se simt mai relaxati.

• Lipsa unei retele de suport emotional este foarte puternic asociata cu medii foarte mici la itemii referitori la starea de bine, la fel situatia in care copiii nu se simt apreciati, se simt apreciati doar de catre o singura persoana sau in schimbul unei contraprestatii.

Utilizarea Internetului si a dispozitivelor digitale

Internetul, tehnologia si gadget-urile au devenit o parte importanta din viata noastra de zi cu zi. In ce moduri Internetul si tehnologia au fost prezente in viata copiilor in ultimul an?

Majoritatea copiilor (61,1%) afirma ca au inceput sa utilizeze Internetul la o varsta cuprinsa intre sase si zece ani iar aproximativ 10% declara ca aveau varsta de cinci sau mai putini ani atunci cand au inceput sa foloseasca Internetul.

Varsta medie la care copiii au inceput sa petreaca timp online este de 9 ani, cu valori cuprinse intre 7.4 ani in cazul copiilor de 12 ani si 9.7 in cazul celor de 17 ani la momentul completarii chestionarului. Observam cu usurinta ca varsta la care copiii incep sa acceseze Internetul descrie o tendinta descrescatoare.

De asemenea, remarcam ca fetele incep sa acceseze Internetul semnificativ mai tarziu comparativ cu baietii, la fel copiii din mediul rural, comparativ cu cei din urban (la un nivel de incredere de 95%).

Copiii care au raspuns la chestionar navigheaza pe Internet folosind mai multe tipuri de dispozitive, insa majoritatea acestora afirma ca acceseaza Internetul de pe smartphone, ponderea utilizatorilor de Internet care folosesc telefonul mobil pentru a naviga pe Internet depasind valoarea de 90%.

Procente semnificativ mai ridicate in cazul utilizarii telefonului mobil pentru a naviga online caracterizeaza fetele si liceenii.

Diferente in ceea ce priveste tipul de dispozitiv utilizat remarcam si in cazul laptop-ului, folosit pentru a naviga online mai mult de copiii din mediul urban si de cei de liceu, sau a desktop-ului, de pe care acceseaza Internetul un numar semnificativ mai mare de baieti si de copii din mediu urban.

In cazul acestora din urma observam ca au la dispozitie un numar mai mare de dispozitive de pe care pot petrece timp online.

Majoritatea copiilor, aproximativ 8 din 10, afirma ca obisnuiesc sa urmareasca online continut postat de alti utilizatori (poze, muzica, video), procente semnificativ mai ridicate, la un nivel de incredere de 95%, fiind caracteristice fetelor, copiilor din urban si celor de liceu.

Faptul poate fi explicat prin nivelul foarte ridicat al utilizarii retelelor sociale. Un numar important de copii afirma ca invata sau cauta informatii pentru scoala pe Internet, acesta fiind semnificativ mai mare in randul fetelor si al liceenilor.

Utilizarea retelelor sociale ca principal lucru facut online este caracteristica fetelor si copiilor din ciclul liceal, insa procente foarte ridicate sunt intalnite si in randul baietilor si elevilor de gimnaziu.

Un procent ridicat al respondentilor (63,7%) afirma ca folosesc Internetul pentru a invata lucruri ce ii intereseaza din diverse tutoriale si articole. Totodata, jumatate dintre respondenti (51,9%) spun ca se joaca online, baietii facand acest lucru in proportie mai mare decat fetele.

Aproximativ 27% dintre respondenti afirma ca, intr-o zi de scoala obisnuita, petrec peste 6 ore online sau isi verifica constant dispozitivul de pe care navigheaza. Procentul foarte ridicat este in stransa legatura cu cel al utilizarii telefonului ca principal mijloc de navigare pe Internet. Observam ca fetele si liceenii declara intr-o proportie semnificativ mai mare ca isi verifica constant dispozitivul.

In cazul unei zile libere, fie ca vorbim de sfarsitul de saptamana sau de vacanta, aproape unul din doi copii petrec peste 6 ore pe zi online. In ambele cazuri, zi de scoala sau libera, fetele si copiii de liceu afirma, intr-o masura semnificativ mai ridicata, ca petrec mai mult timp online.

Utilizarea retelelor sociale 1 Studiu privind utilizarea internetului in familie, Salvati Copiii, Bucuresti, 2015 Aproape toti copiii care au raspuns la studiu afirma ca folosesc cel putin o retea sociala, comportamentul fiind unitar din perspectiva genului, a mediului de rezidenta sau a ciclului de studii.

Procentul poate parea nefiresc de ridicat, insa este explicabil daca luam in considerare studiul similar desfasurat de Organizatia Salvati Copiii in 2015, in randul populatiei scolare de la nivel national, utilizarea retelelor sociale era de 90% per total esantion si 93% in mediul urban, descriind un trend ascendent comparativ cu alte cercetari desfasurate de Salvati Copiii in 2013.

Revenind la datele actuale, putem afirma ca, din populatia de copii care utilizeaza Internetul (studiul din 2015 estima ca 95% dintre copii petrec timp online zilnic sau de cateva ori pe saptamana) lipsa unui profil pe o retea sociala constituie o exceptie.

Principala retea sociala utilizata este Facebook, procentul utilizatorilor fiind similar cu datele din studiul desfasurat de Salvati Copiii in urma cu patru ani, insa comparativ numarul retelelor sociale utilizate a crescut, la acest moment 1 din 2 copii avand profile pe 4- 5 retele sociale.

Studiul complet il puteti vedea aici.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *